RN Cesare Rossarol (1914)
l
 
Indeks

Aktualnosci
Capital Ships

Nieco historii
Utracone K

Aboukir
Adm. Graf Spee
Adm. Nachimow
Alb. da Barbiano
Alb. da Giussano
Alm. Oquendo
Amphion
Argyll
Armando Diaz
Ashigara
Astoria
Atlanta
Black Prince
Blas de Lezo
Blücher (1908)
Blücher (1937)
Bremen
Brummer
Canberra
Card. Cisneros
Cassandra
Cezare Rossarol
Charleston
Charybdis
Chokai
Cöln (1909)
Cöln (1916)
Cressy
Cristóbal Colón
Curacoa
Curlew
Czerw. Ukraina
Defence
De Ruyter
Dmitrij Donskoj
Dragon
Drake
Dresden (1907)
Dresden (1917)
Durban
Edinburgh
Elbing
Emden
Exeter
Falmouth
Frankfurt
Frauenlob
Friedrich Carl
Furutaka
G. d. Bande Nere
Gius. Garibaldi
Haguro
Hampshire
Helena
Hermes
Hogue
Houston
Huron
Indianapolis
Infanta M. Teresa
Java
Jingyuan
Jintsu
Juneau
Kaiser Joseph I
Karlsruhe
Kinu
Kléber
Komintern
Königsberg
Krasnyj Kawkaz
Kuma
Kumano
Ladoga
Maine
Mainz
Manchester
Maya
Midilli
Mogami
München
Nachi
Neptune
Northampton
Nürnberg (1916)
Pallada
Pathfinder
Penguin
Perth
Pioneer
Prinz Adalbert
Prinz Eugen
Quincy
Raleigh
Rochester
Rostock
Sakawa
San Diego
Scharnhorst
Schurz
Strasbourg II
Sydney
Thames
Undine
Vincennes
Vizcaya
Warrior
Wiesbaden
Wilkes-Barre
Zenta
Zhiyuan

Położenie stępki 30.06.1913
Wodowanie 15.08.1914
W służbie od 01.08.1915
Modernizacje -
Zatopiony 16.11.1918
Typ Poerio, liczba jednostek w typie 3
Wyporność 1 028, pełna 1 270 ts
Wymiary d-85 s-8 z-2,8 m
Uzbrojenie 6x102, 2x40 mm
Pancerz -
Prędkość maks. 32 w
Załoga 109

l

RN Cesare Rossarol
Picture: from the collection of Luigi Accorsi via Associazione Venus
Krążowniki zwiadowcze należały do najmniejszych przedstawicieli swojej klasy. Zwykle pozbawione pancerza, były też określane jako krążowniki trzeciej klasy, czasem zaś zwano je przewodnikami, czy też w pełniejszej formie, przewodnikami flotylli kontrtorpedowców. Budowano je stosunkowo krótko, głównie w pierwszym piętnastoleciu XX wieku, później ich funkcje przejęły z jednej strony lekkie krążowniki, z drugiej coraz większe kontrtorpedowce, w późniejszych latach zwane niszczycielami. Część krążowników zwiadowczych również tak właśnie została wówczas sklasyfikowana, jako że nie różniły się właściwie rozmiarami od nowej generacji jednostek, którym pierwotnie miały przewodzić.

Zamówiony przez Regia Marina typ Peorio przeszedł podobną drogę. Pierwotnie wszystkie trzy okręty miały być kolejnymi kontrtorpedowcami Włoskiej Marynarki Wojennej, niemniej w trakcie budowy zdecydowano się ukończyć je w postaci liderów, przydając im uzbrojenia artyleryjskiego kosztem części wyrzutni torpedowych (ponadto były też zdolne do stawiania min). I tak - zasłużenie czy nie - przeszły oficjalnie do historii jako krążowniki, jak ostatecznie zostały sklasyfikowane. Dwie ocalałe jednostki zachowały to miano do połowy 1921 roku, gdy przemianowano je na kontrtorpedowce. W tej postaci dosłużyły do 1937 roku, zaś rok później sprzedano je Hiszpanii, a dokładniej hiszpańskim nacjonalistom. W Armada Espanola zaistniały już jako niszczyciele, przy czym jeden z nich (Huesca, ex Alessandro Poerio) przetrwał do 1953 roku.


Wodowanie RN Cesare Rossarol
Picture: Regional Express
l


Wszystkie trzy jednostki typu Poerio w Genui w 1915 roku. Rossarol znajduje się pośrodku
Picture: Project Rossarol

Początkowo Cezare Rossarol służył na północnym Adriatyku, do 1917 roku w jednym dywizjonie wraz z pozostałymi jednostkami swojego typu. Potem został przesunięty na południe, do Brindisi. Wypełniał różnorodne zadania, od patrolowych po eskortowe. Wziął udział zapewne w około 60 akcjach bojowych (jak można sądzić po logach jego braci).


RN Cesare Rossarol
Picture: Project Rossarol

Wojnę przetrwał najwyraźniej bez szczególnie wartych uwagi incydentów, zaś wraz jej zakończeniem został skierowany w rejon Puli, portu na chorwackim wybrzeżu, gdzie wcześniej mieściła się baza floty Austro-Węgier. Zgodnie z nową rolą miał wspierać siły okupujące port, niemniej tydzień po zawieszeniu broni otrzymał zadanie przewiezienia do Fiume (dzisiejszej Rijeki) pewnego serbskiego oficera, mającego podjąć się negocjacji z miejscowymi nieregularnymi siłami, które mogły mieć coś przeciwko okupacji miasta. Krótko po wyjściu z portu trafił jednak na minę, należącą do jednej z wielu zagród, postawionych przez flotę Austro-Węgier wzdłuż wybrzeża, i nadal jeszcze nierozpoznanych. Wybuch przepołowił okręt. Dziobowa część zatonęła praktycznie od razu, rufowa oddryfowała jakieś trzysta metrów na północ, po czym także zniknęła pod wodą. Pomimo szybkiego przybycia pomocy, zginęło aż 97 osób z załogi krążownika.
l
Pierwsza jednoznaczna identyfikacja wraku krążownika miała zapewne miejsce wiele lat temu, skoro w 2008 roku był rutynowo wykorzystywany do szkoleń nurków. Niemniej głośniej zaczęło o nim być po odwiedzeniu tego miejsca w 2013 roku przez członków Global Underwater Explorers, organizacji non-profit (z siedzibą na Florydzie) nastawionej na szeroko rozumianą podwodną eksplorację, prace badawcze i edukację na tym polu. Podjęta w następnym roku wysiłki zaowocowały zainicjowaniem programu mającego zapewnić ochronę wrakowi (który nie został wcześniej tknięty przez złomiarzy czy kolekcjonerów pamiątek) i sporządzenie jego pełnej dokumentacji. Pierwszy raport z działalności został opublikowany w 2016, dwa lata później dodano do niego kolejne materiały. Do realizacji programu włączyło się ponadto kilka klubów nurkowych oraz firm, w tym i Santi, znana ze wspierania poszukiwań ORP Orzeł.


Symulacja 3D: dziobowa część wraku


Symulacja 3D: rufowa część wraku
Wrak krążownika znajduje się na głębokości 45-50 metrów, w odległości 2,16 kilometra w linii prostej od brzegu na wysokości chorwackiego miasta Ližnjan. Dwie części rozerwanego kadłuba opadły na dno 310 metrów od siebie, dziobowa w pozycji odwróconej, rufowa na równej stępce. Ich łączna długość wskazuje, iż 25-30 metrów śródokręcia uległo całkowitemu zniszczeniu na skutek eksplozji, zalegając obecnie pod postacią różnej wielkości fragmentów w polu szczątków. Wydaje się, że wrak jest w całkiem dobrym stanie, jak na ponad sto lat, spędzonych już na dnie, niemniej rozpada się obecnie pod wpływem czynników naturalnych. Niezależnie od oficjalnego statusu jest grobem wojennym.
l
RN Cesare Rossarol w Wikipedii
Poświęcona wrakowi strona Project Rossarol
Artykuł o wraku krążownika w serwisie X-Ray Magazine
Film z zejścia do rufowej części wraku: You Tube
l
Copyright © 2020 by Estraven